Travel

Havana, Cuba

Written by Cvety

Здравейте, приятели! Напоследък се случиха толкова много неща за изключително кратко време и направо се чудех от къде да започна. Тези от вас, които следят профила ми в Инстаграм са разбрали, че преди седмица с моята половинка бяхме в Куба. Обичаме да планираме пътуванията си доста преди това и Куба беше дълго чакана от нас дестинация. Бях слушала много истории за нея преди да заминем, но истината е, че докато не видиш с очите си, все едно нищо не си разбрал. Този път бяхме напълно подготвени за всичко, разучихме кои са популярните места, как и къде да сменим пари, какво да опитаме. Без обаче да се замислим, че багажът ни може и да не се появи с нас. За съжаление имахме малко време между полетите и не успяха да го прехвърлят толкова бързо. Никога не ми се беше случвало нещо подобно. Още повече, че това си е на другия край на света и реално нямах никакъв ръчен багаж, освен дамска чанта. Както се казва – човек се учи от грешките си. Наложи ни се да си купим някакви дрехи от там. Мислех, че ще е много трудно, защото бях чувала, че там няма какво да си купиш. Ограничени са продуктите в магазините само до един бранд и до един вид от храна например. Оказа се, че не е точно така. В близост до нашия хотел имаше търговски център. Не е като това, което си представяме, но все пак се намираха някои популярни брандове като Mango, Benetton, Adidas, Desigual, US Polo и т.н. Цените обаче бяха доста по-високи. Успях да се сдобия с рокля Desigual – made in Bulgaria, което си беше доста интересен момент от цялото преживяване.

Цялото ни пътуване се състоеше от 3 нощувки в Хавана и 5 във Варадеро. Този път пътувахме с прикачване, а не с отделни нощувки в Европа. Подбрахме си добре хотелите, в които да отседнем. Миналата година бяхме много доволни от Melia Caribe Tropical в Доминикана, за това и тук избрахме хотели от веригата. Трябва да кажа, че наистина съм адски доволна и при следващо пътуване, отново бих се спряла на тях. Ако ви е интересно може да погледнете – Хавана Melia Habana 5*, Варадеро Melia Marina Varadero 5*. След еуфорията около пазаруването на дрехи, следващия ден решихме да го прекараме изцяло в центъра на Хавана. Хубавото беше, че имахме шатъл бъс от хотела, който ни закара и дори ни разкажа много интересни неща по пътя. Пътувайки по крайбрежната улица Малекон, ни закара до сърцето на Хавана – старата част на града – Хавана Виеха. Място, което и да искам няма как да опиша. За пореден път споделям, че Куба трябва да се види и почувства. С Пресиан си бяхме взели един пътеводител и той реши, че е най-добре да започнем обиколката си както ни е описана там. И определено не сбърка.

Първата ни спирка беше площадът Пласа де ла Катедрал. На площада се издига катедралата Сан Кристобал, посветена на Христофор Колумб. Малко преди да заминем за Куба, попаднах на видео, на което Риана се разхожда именно там и честно казано нямах търпение да го направя и аз. След това се запътихме по красивите и тесни улички в търсене на други забележителности. Минахме през уникална градина посветена на принцеса Даяна. Станахме част от танцуващите кубинци на улицата. Докоснахме се до култура, каквато не бяхме виждали до този момент. След това се запътихме към Пласа Виеха (Старият площад), който е служел за пазар на роби и фиести в Хавана. До преди няколко години е бил в окаяно състояние, но сега изглежда наистина внушително.

Толкова много исках да намеря онези популярни цветни сгради, пред които всички се снимат. За това накарах Пресиан да се запътим към центъра и по-нова част на Хавана. В крайна сметка успяхме да се запознаем с много интересни хора по пътя, разбрахме, че определено обичат българите, знаят имена на стари наши спортисти, а също така се оказва, че има и много българи, които живеят там. Стигнахме до Централния парк. Много популярно място за срещи както за кубинците, така и за туристите. В сърцето му се намира статуя на Хосе Марти. Хосе Марти е кубинският национален герой. Много от местата са посветени на него, изключилно почитана личност. Около парка има четири известни хотела, а най-внушителната необарокова сграда е Гран Театро де ла Хабана. От там се отправихме към Капитолия и точно срещу него намерихме тези прословути шарени сгради. Прекарахме много време в този район, защото имаше приятни места за снимки и разходка. Решихме да се поразходим и зад Капитолия, като там беше доста по-различно от всичко, което видяхме до този момент. Сградите бяха полуразрушени, предлагаше се улична храна и в интерес на истината по едно време нямаше никакви туристи освен нас, което ме накара да се връщаме обратно. Стигнахме отново до Стара Хавана и от там се запътихме към музея на рома. Беше време да пийнем по едно мохито, така както го е пиел Ърнест Хемингуей. Денят всъщност приключи в един от най-известните барове в града – Ла Бодекита дел Медио/La Bodeguita del Medio.

С голямо нетърпение очаквахме багажа ни на следващия ден в Хавана. За наше огромно щастие преди обяд го докараха в хотела. Хубавото е, че всичко беше много добре организирано и не ни се наложи да ходим до летището да го вземем. Бях си подготвила няколко аутфита точно за дните в Хавана, но за съжаление трябваше да избера само един, защото реално имахме само още един ден. Спрях се на роклята в червено. Решихме да започнем с обиколка на Хавана с ретро автомобил. Това е нещо, което задължително трябва да направите, отидете ли там. Поръчахме кола от хотела и шевито, което пристигна се оказа в тон с мен. Беше вълшебно наистина. Обиколката започна от квартал Мирамар. Там се намираше и нашия хотел. Както и доста от посолствата на различни държави. Включиелно и българското. Улиците се наричаха авенюта. Много изискан квартал. Шофьорът ни разказа толкова много интересни неща, че дори някои в момента не мога да си спомня. След известно време, докато пътувахме сградите бяха заменени от огромни дървета и буйна растителност. Това беше известната гора на Хавана. Аз бих я опреличила по-скоро на джунгла. Много голяма растителност. Спряхме за снимки и да пообиколим. След това се оправихме към едно от местата, които мечтаех да посетя. Пласа де ла Революсион. Не знам защо, но от тийнейджърските ми години харесвам лика на Че Гевара. Той разбира се, е навсякъде из Хавана и Куба, но определено този площад свързвам най-много с него. Отидохме, разгледахме, разходихме се и снимахме. Незабравимо. Там се намират много от важните сгради в Хавана – правителствени сгради, националната библиотека и националния театър. А над площада се издига и паметник на Хосе Марти, направен от гранит и мрамор.

След това се запътихме към замъка “Ел Моро”и крепостта “Ла Кабаня”. До там се стига през тунел, който се намира под канала на пристанището. Успяхме да видим и статуята на Исус в Казабланка, след което се спуснахме надолу към Стара Хавана, където приключи нашата обиколка с ретро автомобил и беше време за малко разходка, пазар и пури. Отбихме се и до хотел Ambos Mundos, където Хемингуей е написал “Старецът и морето”.  Успяхме да видим запазени негови вещи, снимки, както и издание на български език на книгата, подписана от самия него. Искаше ми се да минем отново през всички места от предходния ден, за да запомня Хавана, такава каквато я почувствах – цветна, толкова различна от всичко видяно до сега, а в същото време толкова близка до мен.

Хавана е едно от местата, които човек трябва да види и почувства. Не отлагайте, това е богатсво, което остава за цял живот. Отделяйте време и средства за неща, които наистина си струват, ще ви обогатят, ще ви научат на нещо ново и ще ви накарат да се почувствате живи. Винаги съм смятала, че пътуването е добра идея да направиш хубави снимки и да “свършиш малко работа”. Но истината е, че ако го правиш значи не пътуваш, а работиш. В последно време осъзнах колко е хубаво да тръгнеш без постоянно да мислиш какво трябва да снимам, къде да снимам и т.н. Отдай се на момента, създай истински спомени без пози, не търси перфектния ъгъл, просто вземи всичко, което мястото ти предлага и му се порадвай, ама истински, а не на снимките след това вкъщи.